Learn arabic|آموزش زبان عربی|تعلم اللغة العربیة
مرحبا بك یا عزیزی الزائر .
يهدف هذاالمنتدي إلى تعليم اللغة العربية للأجانب الراغبين في تعلمها، لاستخدامها في شتى مجالات الحياة.
تفضل بالتسجیل و الإنضمام إلینا لکی تتمتع بکل الإمکانیات و ساعد أصدقائک فی هذاالمجال.
هذا المنتدی زود بعلبة الدردشة أیضا للتواصل مع المتواجدین.
احترامی
مسلم سلیمانی


يهدف هذاالمنتدي إلى تعليم اللغة العربية للأجانب الراغبين في تعلمها، لاستخدامها في شتى مجالات الحياة
 
الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
تم تجهیزالمنتدی بعلبة الدردشة للتواصل مع المتواجدین.

نظرا لحجب موقع "میدیافایر" قم بإستنساخ الروابط هنا للحصول علی الرابط الجدید.


شاطر | 
 

 «لنگ انداختن» در ادب فارسی به چه معنی است؟!

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
مسلم سلیمانی
مدیر المنتدی
مدیر المنتدی
avatar

عدد المساهمات : 265
نقاط : 1852
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 08/03/2012
العمر : 28

مُساهمةموضوع: «لنگ انداختن» در ادب فارسی به چه معنی است؟!   الإثنين ديسمبر 10, 2012 5:21 am

بانظر به اختلافی که بین بنده و بنده خدایی دیگر برسر معنی درست این ضرب المثل فارسی صورت گرفته‌بود، تصمیم به درج این پست گرفتم.
امید که موردعنایت دوستان و خوانندگان محترم قراربگیرد.


«لنگ انداختن»

عبارت بالا هنگامی به کار می‌رود که شخص ثالثی بخواهد اختلاف موجود بین دو یا چند نفر را مرتفع کرده واسطه صلح و آشتی شود. در این گونه موارد می‌گویند: فلانی دارد لنگ می‌اندازد. یعنی قصد دارد غائله و اختلاف فیمابین را با کدخدامَنشی حل‌و‌فصل کند.

این ضرب‌المثل در جای دیگر هم به غلط مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد و آن موقعی است که یکی از دو نفر هماورد و مبارز مغلوب و تسلیم شده‌باشد.

در این موقع گفته می‌شود: بالاخره فلانی لنگ انداخت. یعنی از عهده دفع حریف برنیامد و تسلیم شد.

به عللی که ذیلاً توضیح داده می‌شود مسلّم می‌گردد که منظور از لنگ انداختن واسطه صلح و آشتی شدن است نه مغلوب و تسلیم شدن، و هر کس از این ضرب المثل به منظور اظهار تسلیم و انقیاد تفهیم و تفهم نماید اشتباه کرده‌است.

همان‌طور که از اسم و عنوان باستانی مستفاد می‌شود این ورزش از قرون و اعصار قدیم در ایران به یادگار مانده است و با وجود تنوع و تازگی‌هایی که در انواع و اقسام ورزش پدیدآمد همچنان اهمیت و اعتبار این ورزش و این سنت باستانی به قوت خود باقی مانده‌است.

همه ساله عده کثیری از سیاحان و توریست‌های خارجی به این منظور و مقصود به سرزمین ایران می‌آیند که ضمن مشاهده آثار تاریخی، گود زورخانه و آداب و تشریفات مخصوص و برنامه‌های اخلاقی و آموزنده این ورزش کهن را از نزدیک ببینند.

ورزش باستانی اگر چه از ورزش‌های سنگین شناخته شده و جز زورمندان و پهلوانان را در این صحنه راهی نیست ولی از انصاف نباید گذشت که در این مکان تمام نکات و دقایق اخلاقی و مذهبی ملحوظ می‌شود. احترام بزرگترها و یا به اصطلاح ورزشکاران پیشکسوت‌ها و میان‌داران و سردم‌داران و پهلوانان و قهرمانان سابق و لاحق به معنای واقعی کلمه رعایت می‌شود.

جوانان و پهلوانان زورخانه با وجود سینه‌های پهن و بازوان ستبر و اندام و عضلات پیچیده، از اظهار تواضع و فروتنی و بزرگ‌داشت معمرین و پیش کسوت‌ها و دستگیری از ضعفا و احقاق حقوق مظلومان و ستمدیدگان ذره‌ای فروگذار نمی‌کنند. هنگام ورود به گود زورخانه زمین ادب می‌بوسند و با نیایش پرودگار توانا و نثار صلوات جلی سر بر آستان خاتم پیغمبران(ص) و مولای متقیان(ع) و یازده فرزندش می‌سایند.

ارتفاع سردر ورودی زورخانه کوتاه است تا هرکس وارد می‌شود، خواه‌و‌ناخواه سر فرودآورد و بدین وسیله احترام زورخانه محفوظ بماند.


روال و رویه ورزشکاران در گذشته چنین بوده و امیداست که در عصر حاضر نیز آن روح گذشت و جوانمردی به ضعف و فتور و سستی نگراییده‌باشد. در زورخانه برای هر دسته از پهلوانان و قهرمانان ورزشی آداب و تشریفات خاصی اجرا می‌شود.
فی‌المثل برای نوچه پهلوانان، هنگام ورودشان به زورخانه صلوات می‌فرستند. پیشکسوت‌ها و پهلوانان معمر و قدیمی را با ضرب و صلوات وارد می‌کنند. از قهرمانان کشور و جهان و شخصیت‌های بارز با ضرب و زنگ و صلوات تشویق و تجلیل می‌کنند.
ابزار و آلاتی که در زورخانه مورد استفاده ورزشکاران قرار می‌گیرد عبارت‌است از میل، کباده، سنگ، گورگه، تخته شنا و ... که هریک نمادی از آلات جنگی و دفاعی باستان ما ایرانیان است؛ برای مثال میل نماد گرز، کباده نماد کمان ، سنگ نماد سپر و ...

مرشد زورخانه بر بالای مسندی جای دارد که به نام "سردم" معروف است و راهنمایی میان‌دار با اشعار مناسب و ضرب‌گرا و لحن دلاویزش ورزشکاران را به انجام اعمال و حرکات ورزشی ترغیب و تشویق می‌کند.
ورزشکاران ابتدا به شنا بر روی تخته می‌پردازند، سپس پا می‌گیرند و حرکت دست و نرمش و چرخش انجام می‌دهند.
آنگاه یکی دو نفر از ورزشکاران جوان با چرخ و میل چند چشمه شیرین‌کاری می‌کنند. در خاتمه ورزش دسته جمعی با میل و کباده‌کشی و سنگ‌زدن را انجام داده چون ورزش به پایان رسید میان‌دار گود دعا می‌خواند، به روان پاک پیغمبر اسلام و سرور متقیان و سایر ائمه اطهار علیهم‌السلام، صلوات درود می‌فرستد.
برای پهلوانان و پیش کسوت‌هایی که از دار دنیا رفته‌اند و رهبران متوفای ملی و مذهبی طلب مغفرت و آمرزش می‌کند و کلیه ورزشکاران با صدای بلند آمین می‌گویند و به ترتیب ارشدیت از گود خارج می‌شوند.



*«لنگ انداختن»


آداب و تشریفات ورزش باستانی زیاداست که چون شرح و وصف جزییات و دقایق آن از حوصله این مقاله خارج است لذا فقط یکی از آداب این ورزش را که همان عنوان مقاله و موضوع «لنگ انداختن» است فی الجمله شرح می‌دهد:


از قدیم و ندیم در زورخانه ها معمول بوده و هست که در خلال انجام ورزش باستانی دو یا چند نفر از ورزشکاران در وسط گود با یکدیگر کشتی می‌گیرند و به اصطلاح کشتی‌گیران سر شاخ می‌شوند و با یکدیگر می‌پیچند.


این نوع کشتی گرفتن و سر شاخ شدن چون به منظور تمرین و نمایش است و جنبه رسمی و زورآزمائی ندارد، لذا هنگامی که کشتی دو حریف به مرحله حساس می‌رسد و نزدیک است که یکی بر دیگری غلبه کرده پشتش را به خاک برساند میاندار یا مرشد زورخانه از فرصت استفاده‌کرده «لنگ می‌اندازد»، یعنی یک ثوب لنگ از کنار گود برمی‌دارد و به سوی آن دو کشتی گیر پرتاب می‌کند و می‌گوید: «پهلوانان، حرمت لنگ». کشتی گیران موظف‌اند احترام مرشد و حرمت لنگ را محفوظ‌داشته و فوراً از یکدیگر جداشوند و صورت همدیگر را ببوسند و درجای خود قرارگیرند.

در عرف اصطلاح ورزشکاران «لنگ انداختن» همان آشتی کردن و ختم غائله و زورآزمایی است که رفته رفته در افواه مردم نیز به همین مقصود مقدس اخلاقی مورد استفاده و استناد قرارگرفت؛ ولی متأسفانه گذشت زمان و عدم توجه مردم به ریشه و مفهوم عبارت موجب گردید که از آن به منظور تسلیم و شکست استفاده کرده‌اند و اکنون نیز هر جا که پای شکست و تسلیم به میان‌آید می‌گویند: «فلانی لنگ انداخت». یعنی حریف را زورمند دید و تسلیم شد؛ در صورتی که چنین نیست و اصولاً لنگ انداختن از وظایف شخص ثالث و ارشد و اصلح هر دسته و جمعیت است که با روشن بینی و خیرخواهی مانع از ادامه قهر و غلبه و غائله می شود.


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
إنما المرء صورة سوف تُبلى ** وانتهاء العمران بدء الخراب

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.khalvatgahebinam.ir
hassanir
عضوجدید
عضوجدید


عدد المساهمات : 3
نقاط : 3
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 03/11/2012
العمر : 39

مُساهمةموضوع: رد: «لنگ انداختن» در ادب فارسی به چه معنی است؟!   السبت ديسمبر 22, 2012 7:09 am

یا لیت المقال بالعربیة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مسلم سلیمانی
مدیر المنتدی
مدیر المنتدی
avatar

عدد المساهمات : 265
نقاط : 1852
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 08/03/2012
العمر : 28

مُساهمةموضوع: رد: «لنگ انداختن» در ادب فارسی به چه معنی است؟!   الإثنين ديسمبر 24, 2012 4:20 am

یالیت لکننی ماعتقد ان هذاالمصطلح یستعمل فی البلادالعربیة و ربما یستعمل ...الله اعلم
و یالیت ان تاتی بمقالات العربیة لانک تجیدها جیدا بالنسبة لنا...
الله یدوم انفاسک


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
إنما المرء صورة سوف تُبلى ** وانتهاء العمران بدء الخراب

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.khalvatgahebinam.ir
 
«لنگ انداختن» در ادب فارسی به چه معنی است؟!
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Learn arabic|آموزش زبان عربی|تعلم اللغة العربیة :: منتدي اللغة الفارسية|انجمن زبان فارسی :: مقالات فارسی-
انتقل الى: