مسلم سلیمانی مدیر المنتدی
عدد المساهمات : 265 نقاط : 1852 السٌّمعَة : 6 تاريخ التسجيل : 08/03/2012 العمر : 33
| موضوع: الحوار (2) مع مفرداته الخاص الجمعة أبريل 20, 2012 5:22 pm | |
| المفردات: الجزء الاول
ناشط= فـَعّال
ذو ذوق سليم، سليم الذوق= خوش ذوق
عهد= دوران
نال درجة الإجتهاد= به دَرَجه اجتهاد رسيد
مارس الضغط= تـَحتِ فِشار گـُذاشت
عطّل= تـَعطيل كرد
منع = مَمنـُوع كرد
إطلاع كثير= آگاهي زياد
توضيح= روشن شـُدَن
سعوا= تلاش كردند
*******
الحوار: الجزء الاول.
محمد: امام خميني از روحانيون فعال و خوش ذوق حوزه علميه قم بود.
محمد: كان الإمام الخميني من الروحانيين الناشطين وذوي الذوق السليم في الحوزة العلمية في قم.
علي: بله. او نزد اساتيد بزرگ علوم اسلامي را فرا گرفت و در دوره جواني به درجه اجتهاد رسيد.
علي: أجل فهو تعلّم العلوم الإسلامية عند كبار الأساتذة ونال درجة الإجتهاد في عهد الشبيبة.
محمد: در آن زمان، وضعيت ايران چگونه بود؟
محمد: كيف كان وضع ايران في ذلك الزمان؟
علي: در آن زمان، رضا خان بر ايران حاكم بود. او روحانيون را تحت فشار گذاشت، مجالس مذهبي را تعطيل و تدريس امور ديني را در مدارس ممنوع كرد.
علي: في ذلك الزمان كان رضاخان حاكماً علي ايران. ومارس الضغط علي الروحانيين وعطّل المجالس الدينية ومنع تدريس الشؤون الدينية في المدارس.
محمد: پس لابد مردم ايران آگاهي زيادي درباره اسلام نداشتند.
محمد: إذن ما كان لدي الشعب الايراني معلومات كثيرة عن الإسلام!
علي: البته روحانيون بزرگي مثل آيت الله مدرس و امام خميني (رضوان الله عليه) براي روشن شدن حقايق، بسيار تلاش كردند.
علي: طبعاً سعي الروحانيون الكبار مثل آية الله المدرس والامام الخميني (رضوان الله عليهم) سعوا كثيراً لتوضيح الحقائق.
******* المفردات: الجزء الثاني
مؤلفات =آثار
قيّم = ارزشمند
في مجال= در زمينه
فضح= إفشا كرد
ألـّف = تأليف كرد
نهضة= قيام
الخامس عشر من خرداد=15 خرداد
تبلور= شکل گرفت
قمعي= سرکوبگرانه
أعتقل= بازداشت شد
إثر ذلك= در پي آن
أعداء= دشمنان
وقع= به وقوع پيوست
******* الحوار: الجزء الثاني.
محمد: امام خميني چه تلاشهايي كرد؟
محمد: ما هي المساعي التي قام بها الإمام الخميني؟
علي: امام خميني علاوه بر سخنراني، آثار ارزشمندي را در زمينه معرفي اسلام و افشاي سياستهاي رضا خان تأليف كرد.
علي: علاوة علي الخطب، ألـّف الامام الخميني مؤلـّفات قيمة في مجال تعريف الاسلام وفضح سياسات رضاخان.
محمد: قيام 15 خرداد چگونه شكل گرفت؟
محمد: كيف تبلورتْ نهضة الخامس عشر من خرداد؟
علي: اين قيام در پي سخنرانيهاي امام خميني درباره سياستهاي سركوبگرانه رژيم محمد رضا شاه و بازداشت او به وقوع پيوست.
علي: وقعتْ هذه النهضة إثر خطب الإمام الخميني في فضح سياسات نظام محمد رضا شاه القمعية واعتقال الامام الخميني.
محمد: چرا امام با سياستهاي شاه مخالف بود؟
محمد: لماذا كان الإمام معارضاً لسياسات الملك؟
علي: چون اين سياستها، راه را براي سلطه دشمنان بر ايران باز مي كرد.
علي: لأنّ هذه السياسات كانت تفتح الطريق لهيمنة الأعداء علي ايران.
******* الآن نستمع إلي الحوار بالفارسية.
محمد: امام خميني از روحانيون فعال و خوش ذوق حوزه علميه قم بود.
علي: بله. او نزد اساتيد بزرگ علوم اسلامي را فرا گرفت و در دوره جواني به درجه اجتهاد رسيد.
محمد: در آن زمان، وضعيت ايران چگونه بود؟
علي: در آن زمان، رضا خان بر ايران حاكم بود. او روحانيون را تحت فشار گذاشت، مجالس مذهبي را تعطيل و تدريس امور ديني را در مدارس ممنوع كرد.
محمد: پس لابد مردم ايران آگاهي زيادي درباره اسلام نداشتند.
علي: البته روحانيون بزرگي مثل آيت الله مدرس و امام خميني (رضوان الله عليه) براي روشن شدن حقايق، بسيار تلاش كردند.
محمد: امام خميني چه تلاشهايي كرد؟
علي: امام خميني علاوه بر سخنراني، آثار ارزشمندي را در زمينه معرفي اسلام و افشاي سياستهاي رضا خان تأليف كرد.
محمد: قيام 15 خرداد چگونه شكل گرفت؟
علي: اين قيام در پي سخنرانيهاي امام خميني درباره سياستهاي سركوبگرانه رژيم محمد رضا شاه و بازداشت او به وقوع پيوست.
محمد: چرا امام با سياستهاي شاه مخالف بود؟
علي: چون اين سياستها، راه را براي سلطه دشمنان بر ايران باز مي كرد. | |
|